Rassen
Op deze pagina kun je wat extra informatie vinden over de verschillende rassen die in Jara aanwezig zijn.
Niet alle rassen zijn, op dit moment, speelbaar voor spelers.
Mensen: (Speelbaar)
Een van de meest voorkomende rassen in Jara.
Mensen zijn zoals je ze kent van buiten larp. Ze komen in de meest uiteenlopende varianten qua karaktertrekken en eigenschappen. Een gemiddeld mens in onze setting wordt zo’n 65-75 jaar oud. Mensen zijn over het algemeen erg vóór het behoud van tradities en de natuur. Zij zijn geen voorstanders van technologie.
Elven: (Speelbaar)
Op mensen na, het meest voorkomende ras. Elven zien er qua uiterlijk redelijk hetzelfde uit als Mensen. Het grootste verschil is dat ze puntoren hebben. Ook zijn ze vaak lichter en iets langer dan mensen. Elven zijn over het algemeen erg vooruitstrevend op het gebied van technologie. Zo heeft hun ras onder andere de kruisboog en de ballista uitgevonden.
Elven leven gemiddeld twee keer zo lang als Mensen en kunnen soms wel 175 jaar oud worden.
Gaton: Speelbaar (in overleg)
Een beestachtig en primitief ras. De Gaton zijn honderden jaren geleden tot op het randje van uitsterven gedreven waardoor ze een lange tijd in terug getrokken stammen leefden. Veel mensen kennen deze wezens niet of zullen alleen van geruchten gehoord hebben over dit ras. Recentelijk laten de Gaton zich vreemd genoeg steeds vaker zien en maken ze zelfs weer contact met beschavingen die hun vertrouwen weten te winnen.
Gaton zien er uit als een kruising tussen verschillende beesten met het postuur van een lenig en licht mens. Hun klederdracht bestaat voornamelijk uit lappen en leer gecombineerd met dingen die je in de natuur vind. Metaal kennen ze alleen van andere rassen, en het is zeldzaam dat Gaton een metalen voorwerp groter dan een dolk meedragen. De Gaton leven primair in bossen en volgen hun godheid genaamd Raug, een kind van de god Onawa.
Gaton spreken hun eigen taal, en ondanks dat ze common kunnen leren, zijn er bepaalde klanken die ze niet kunnen maken.
Ze worden niet vaak ouder dan 45 jaar.
De aangepaste creatieregels voor Gaton zijn als volgt:
Te besteden XP: 12. Je kunt vrijwel alle vaardigheden kiezen. Hieronder de uitzonderingen:
Eenhandig wapen (lang of kort) en Tweehander; alleen als het geen metalen wapen is.
- Trepa: (Gaton verbergen) Je kan opgaan in de natuur, hiervoor mag je niet bewegen. Je ligt plat op de grond of staat recht tegen een boom. Steek je vinger in de lucht als teken ‘ik ben niet zichtbaar’. Mocht iemand op je gaan staan, dan ben je wel zichtbaar. Wanneer je beweegt, aanvalt of een spreuk cast word je zichtbaar. Nadat je zichtbaar bent geworden kun je de komende 5 minuten niet onzichtbaar worden op deze manier.
- Curar: (Gaton versie van Eerste Hulp bij Verwondingen). Je kan jezelf verbinden met wat je in het bos vindt, op deze
manier bloed je niet dood. Let wel, je geneest hier geen HP van, het voorkomt enkel dat je doodbloedt. - Kennis kruiden (leerling): elke Gaton weet standaard wat van kruiden.
Verdere aanpassingen:
Spreuken: Je mag alleen niet-schade spreuken (uitzondering van schade spreuken veroorzaakt door de
natuur bv. Earthquake). Daarnaast mag je de volgende spreuken niet: Determine magical properties, Bless weapon, Magical/mage armour,
Animate dead, Shatter, Stone skin, Summon Dead, Animate Dead en Raise dead.
Uiterlijk: Menselijk postuur, katachtig, maar geen staart. Ze hebben een snuit en langere oren dan een mens.
Orock: Speelbaar (in overleg)
Een van de oudste rassen op Oròm zijn de Orock. Qua lichaamsbouw lijken ze erg veel op mensen, maar hun gemiddelde lengte is groter. Hun uiterlijk is echter duidelijk anders. Hun huid lijkt meer op leer dan huid. De huidskleur van Orock varieert van bruin tot groen. Hoe oud een Orock wordt, is niet echt bekend.
De Orock leven voornamelijk nog in de bossen van Oròm waar ze kleine samenlevingen hebben opgebouwd. De populatie van Orock is flink afgenomen in de loop der decennia.
Hoewel ze nog steeds gezien worden in de dorpen en steden van de andere rassen, is het redelijk bijzonder om een hele groep samen te zien. Het grootste gedeelte van de Orock leven volledig in harmonie met de natuur, maar er zijn Orock die zich van hun sjamanistische manier van leven hebben afgekeerd en hebben gekozen om de wereld door te trekken.
De aangepast creatieregels voor Orock zijn als volgt:
Talen: Orock (bij start), andere talen kunnen aangeleerd worden.
Te besteden XP: 10. Je kunt alle vaardigheden vrij kiezen.
- Innerlijke kracht: Een Orock kan in een ritueel 2 rituele kracht toevoegen wanneer hij mee doet.
- Orock Woede: Wanneer een Orock op torso gewond raakt óf wanneer hij heftige emotionele pijn lijdt, raakt hij in een speciaal soort woede. De Orock wordt vrijwel onstopbaar, maar het brand hem zelf op. Alleen de meest gedisciplineerde Orocks hebben dit onder controle en kunnen het naar wens oproepen en weer stoppen. Het overgrote deel echter heeft deze controle niet. Wanneer een Orock bijvoorbeeld zijn dierbaren verwond ziet raken in gevecht, of zelfs gedood, óf wanneer hij zelf een punt schade krijgt op torso, dan zal de Orock Woede effect nemen van hem. Dit effect is als volgt:
- Hij wordt immuun voor niet-magische pijn (dus van wapens, pijlen etcetera. Spreuken doen hem wel nog pijn).
Let wel: Je krijgt wél nog steeds schade zoals normaal ! - Verder krijgt hij ‘IJzeren Wilskracht’(Immuun voor Suggestion, Charm Person, Obey your Master, Mind Control, etc.).
- Als laatste krijgt hij er tijdelijk 2 hp per locatie bij. Zodra zijn woede over is, verliest hij deze extra hp.
- Tijdens zijn Woede zal hij alles in de buurt aanvallen. Hij kan nog net prioriteit geven aan hen die hij als vijanden ziet, maar als je per ongeluk in de buurt komt als vriend, loop je evenveel risico om geraakt te worden.
- Als er geen personen meer in de buurt zijn die als vijanden beschouwd worden door de Orock, zal zijn Woede eindigen. Daarnaast eindigt de Orock Woede sowieso na 15 minuten.
- Nadat de Woede is uitgewerkt heeft de Orock voor 2 uur lang 1 HP minder op torso. Deze kan er niet bij genezen worden.
- Tijdens deze 2 uur is de Orock fysiek en mentaal uitgeput.
- Na deze 2 uur krijgt de Orock deze 1 HP op torso weer terug. Als hij goed rust heeft genomen in die tijd trekt ook de uitputting weg.
- Hij wordt immuun voor niet-magische pijn (dus van wapens, pijlen etcetera. Spreuken doen hem wel nog pijn).
Nosferi: (Niet speelbaar)
De Nosferi zijn een oud en machtig ras, gespecialiseerd in rituelen en magie. Nosferi zijn een aquatisch ras, met de mogelijkheid om bovenwater te ademen. Dit doen ze niet graag en met grote tegenzin, ook al is dit fysiologisch gezien absoluut geen probleem. Deze afschuw komt voort uit hun ongenoegen met landbewoners en de Nosferi voelen zich dan ook superieur. Ze zijn erg op hun gebruiken gesteld en wezens die zich niet zoals zij gedragen wordt al snel als uitschot gezien.
Hun uiterlijk is opvallend, aangezien ze geen haar hebben. Ze hebben een blauwachtige huid, en de meeste Nosferi hebben kieuwen die van hun vinnige oren samenkomen tot hun wat ingevallen neus. Verder zijn hun vingers met een dun vlies verbonden aan elkaar. Ze dragen het liefst lange gewaden vol met detail en gemaakt van dure materialen en worden zelden met wapens gezien.
Dwuomi: (Niet Speelbaar)
Deze kleine mensachtigen bestaan alleen nog in mythen en legendes. Af en toe komen er nog artefacten naar boven die toebehoren aan deze oude beschaving maar weinig is bekend. Dwuomi schijnen technologisch enorm geavanceerd te zijn geweest in het bewerken van metaal die ze dan ook weer gebruikten hun ondergrondse mijnen uit te graven. Hun enorme vooruitgang schijnt hun ondergang te zijn geweest…
Dwuomi waren klein van stuk en kwamen niet vaak boven de 1 meter 30 uit. Zowel de mannen als vrouwen hadden enorm veel gezichtsbeharing.